Elektriautoga Euroopasse reisima: soovitusi reisi plaanimiseks

Elektriautode populaarsus üha kasvab ja see tähendab, et nendega ka reisitakse järjest enam. Millele peaks elektriautoga reisides mõtlema? Siit leiad soovitusi ja praktilist nõu.

Elektriautoga reisimise kasuks otsustavad keskkonnateadlikud reisisellid ja samuti need, kes peavad ühtaegu lugu nii elektriauto sõiduomadustest, mugavusest kui ka ökonoomsusest. Kui Sinagi oled valmis nautima Euroopa looduse ilu ja eriilmelist kultuuri elektriautoga, tuleb hakatuseks hea plaan paika saada – üle vaadata marsruut ja teele jääv laadimisvõrgustik.

Millele peaks elektriautoga reisides veel mõtlema? Küsisime seda Matīss Zemītiselt, ettevõtte Moller Baltic Import elektrisõidukite osakonna juhilt Balti riikides. Matīss ise kasutab oma igapäevasõitudeks elektriautot ning on käinud sellega ka perereisil Itaalias ja teistes Euroopa sihtkohtades.

Jagamegi selles artiklis soovitusi reisiks elektriautoga – alates sellest, kus tasub autot laadida, kuni praktiliste nõuanneteni, mida oskab Matīss oma reiside põhjal anda. Samuti pakume välja mõned Euroopa sihtkohad, kuhu on turvaline elektriautoga minna (ja ka mõned, mida on parem vältida).

1. Tunne oma autot ja selle aku mahtu

Enne kui hakkad reisi plaanima, on oluline selgeks teha, kui pika maa suudab Sinu elektriauto läbida, kui aku on täis laetud. Mida suurem aku, seda kaugemale saab autot laadimata sõita. Seega võib akumaht olla marsruudi ja sihtkoha valimisel isegi määrav tegur.

Samuti tasub proovida erinevaid lahendusi laadimise eest maksmiseks, näiteks auto oma äppi integreeritud autotootja laadimisteenus, mille abil saab leida laadimispunkte ja laadimise eest tasuda. Enamikul autotootjatel on lepingud suuremate võrguoperaatoritega – enne pikale teekonnale asumist tutvu kindlasti kõigi võimalustega.

Kui valid laadimisjaama, siis märkad, et need on liigitatud maksimaalse laadimisvõimsuse järgi kilovattides (kW), ning laadijaid on kolme tüüpi: aeglane (VV), kiire ja ülikiire (AV). Kiirlaadijad on levinuimad avalikud laadijad ja nende abil on võimalik auto aku laadida umbes tunniga 10%-st 80%-ni. Elektriauto laadimisvõimaluste kohta leiad rohkem infot sellest artiklist.

Enne pikemale reisile minekut tee proovisõit mõnesse kaugemasse linna või naaberriiki.

Nii õpid oma autot paremini tundma ja saad aru, kui kaua võtab laadimine aega, kuidas muutub energiakasutus linnast väljas ja kui mugavalt Sa end pikematel teekondadel tunned.

Soovitused, kuidas tõhusalt laadida elektriauto akut ja seda ka hooldada

  • Alati pole vaja akut 100% täis laadida – parem on võimaluse korral veidi juurde laadida ja laadimist mitte edasi lükata.
  • Parem on laadida sooja akut, näiteks kui teed peatuse, mitte jätta laadimist hommikuks.
  • Energiakulu on linnas väiksem, kuna akut laetakse energiatagastuse kaudu ka pidurdamisel.
  • Mida kiiremini sõidad, seda suurem on energiakulu; energia säästmiseks (ja ohutuse tagamiseks) ei soovitata kiirteedel teha sagedasi möödasõite.

2. Tee reisiplaanid oma soovide, mitte laadimisjaamade järgi

Elektrisõidukite avalike laadimispunktide arv Euroopas on viimastel aastatel märkimisväärselt kasvanud ja nüüdseks ulatub see enam kui 600 000 avaliku laadimispunktini, mis kuuluvad ühte Euroopa rändlusvõrku. Eeldatavasti kasvab avalike laadimispunktide arv 2025. aastaks ligikaudu 1,3 miljonini ja 2030. aastaks 2,9 miljonini.

Matīss Zemītise kogemus lükkab ümber ka müüdi, et elektriautode laadimispunkte on keeruline leida: „Elektriautoga pole Euroopas enam põhimõtteliselt üldse laadimisprobleeme. Laadimiskohti on igal pool, seega pole vaja oma plaane selle järgi seada. Plaanid võib teha oma huvide ja reisieelistuste põhjal ning teel olles leidub laadimisjaamu igal pool.“

Matīss jagab veelgi nippe omast kogemusest: „Kui elektrisõiduk suudab läbida suvel vähemalt 400 km, siis piisab sellest täiesti, sest perel on nagunii puhke- ja WC-peatusi vaja. Kohvipausi, lõuna või vaatamisväärsuse külastamise ajal saab kasutada kiirlaadimis- ja ülikiirlaadimisjaamu ning aku poole tunniga täis laadida. Teel olles saab järjest sagedamini kasutada ka 350-kilovatiseid ülikiirlaadijaid. Selliseid laadimispeatusi võib teha isegi siis, kui aku polegi veel kuigi tühi, et laadimispeatused oleksid mugavad ja ajakavaga kooskõlas.“

Tutvu kindlasti laadijal või mobiiliäpis oleva infoga.
Näiteks ehkki enamasti maksad laadimisjaamas kasutatud elektri eest, siis mõnikord võetakse arvesse laadimiseks kulunud aega

3. Usalda auto navigatsioonisüsteemi

Paljud meist on harjunud kasutama igapäevaste sõitude ajal navigeerimisrakendusi Waze või Google Maps. Kuid ka elektrisõidukitel endil on uuenduslikud võrgupõhised navigatsioonisüsteemid, millest on teekonna plaanimisel abi, sest seal on olemas ka laadimisjaamade asukohad ja kättesaadavus.

Auto enda süsteem tuvastab sobivate laadijatega kohad ja lisaks saab välja valida need, mis on kooskõlas autotootja maksevalikutega.
Kaardil on näha kõik laadimispunktid ning neid saab jaama tüübi ja laadimiskiiruse põhjal filtreerida. Kõigis laadimispunktides pakutakse ka võimalust maksta laadimisteenuse pakkuja rakenduse kaudu, mis on sageli odavam, kuid keerulisem, eriti välismaal.

Kasuta linnaparklate laadimisjaamu.
Seadista auto aeglasele laadimisele ja jaluta linnas, kuni aku täitub. Laadimise ajal on parkimine tavaliselt tasuta; vaid mõnes kohas võetakse parkimise eest lisatasu.

Võid proovida koostada teekonnaplaani, määrates sihtkohaks mõne Euroopa linna ja arvutades siis sinna jõudmiseks kuluva aja, sealhulgas kõik navigatsioonisüsteemi pakutavad laadimispeatused. Auto süsteem on ühendatud Google Mapsiga, seega on seal olemas ka reaalajas teave liiklusummikute või teetööde kohta.

Matīss soovitab kasutada võimalikult palju auto navigatsioonisüsteemi. „Auto teab, kui täis tal aku on, ja näitab, kui kaugel on järgmine laadimisjaam. Laadimispunktide kaardil on näha ka see, kui palju on pistikuid, kui paljud neist on mingil hetkel vabad ja kui kiiresti nad laevad. Kui laadija on ühendatud, näitab süsteem täpselt, kui kaua võtab aega auto laadimine valitud tasemeni.“

4. Vali laadimispunktidega majutus

Reisiplaane tehes ja majutust broneerides vaata ka, kas valitud ööbimiskohas pakutakse elektrisõidukite laadimise võimalusi.

Lääne-Euroopas on see teenus järjest levinum ja mõnikord sisaldub see majutuse hinnas.
Pane tähele, et majutusasutuste laadimisjaamades pakutakse tavaliselt aeglast laadimist, kuid öö jooksul saab auto aku teekonna jätkamiseks piisavalt täis laadida.

Kui hotellil või külalistemajal laadimispunkti pole, siis plaani laadimispeatus enne majutuskohta jõudmist. Matīss soovitab laadida autot kaupluste või vaatamisväärsuste külastamise ajal.

Jälgi, et energiat jätkuks alati vähemalt 30 kilomeetriks.
Laadimisjaamas, mille poole oled teel, võib olla järjekord või mõni tehniline probleem. Mõistlik on hoida aku laetuse tase piisav juhuks, kui peaks tekkima vajadus minna teise jaama.

5. Talvel plaani pikemaid laadimispeatusi ja tee neid sagedamini

Füüsikaseaduste vastu ei saa – talvel tühjeneb elektriauto aku kiiremini, seda soojenduse, konarlike teede suurema takistuse ja sademete tõttu. Külmas õhus võib ka aku laadimine kauem aega võtta.

Kuigi erinevused pole suured, tuleks nendega arvestada, kui plaanis on reis külmema kliimaga sihtkohtadesse. Miinuskraadidega sõites on kindlasti vaja teha peatusi auto laadimiseks sagedamini või pikemalt.

Matīss toob välja ka talvised elektriautoga sõitmise eelised. „Norra põhjaosas asuvas Finnmarki piirkonnas on elektriautod populaarne valik just tänu nende töökindlusele külma ilmaga. Erinevalt tavalistest sisepõlemismootoritest ei valmista auto käivitamine ka madalate miinuskraadide juures mingeid raskusi. Peale selle on väga mugav käivitada küttesüsteem eemalt, olles ise soojas toas. Külmal hommikul on äärmiselt mõnus puhtaks sulanud akendega sooja autosse istuda.“

Kasuta autoabi.
Kui juhtub, et jääd tühja akuga teele, võib olla abiks autoabi teenus, mis pukseerib auto tasuta laadimispunkti. See teenus võib juba kuuluda autotootja teenusepaketti või elektriauto kaskokindlustuse paketti – uuri enne teeleasumist välja, mis võimalused sul on!

Miks eelistada reisimist elektriautoga?

Inimesed, kes juba kasutavad elektriautot, on ilmselt selle liikumisviisi igapäevaste eelistega hästi kursis. Matīss Zemītis ja tema pere on elektriautoga sõites eriti rõõmsad just järgmistel põhjustel.

  • Elektriautoga reisimine on sisepõlemismootoriga autoga reisimisest tõenäoliselt odavam.
  • Saad muretult sõita vähese heitega piirkondades, mille hulka kuuluvad paljude Euroopa linnade vanalinnad ja kuulsad vaatamisväärsused.
  • Elektriauto on peresõbralik, kuna sellega on vaiksem ja meeldivam sõita, mis vähendab väikeste laste puhul iivelduse ohtu. Ka saavad lapsed elektriauto laadijat ise ühendada (seda muidugi vanemate järelevalve all) – see on ohutu ja käed ei lõhna pärast kütuse järele.
  • Elektriauto on suurepärase võimsusega, mugavam ja sellega võid olla kindel, et Sa ei saasta sõites keskkonda.
Elektriautoga saab rahuliku südamega sõita ka mägisel maastikul. Et oleksid siiski ootamatuste vastu valmistunud, tee elektriauto kasko Ifis.
Matiss Zemītis koos perega Transfăgărășani mägiteel Karpaatides Rumeenias. Foto: erakogu

Kuhu minna elektriautoga reisima?

Lühike vastus on: mine sinna, kuhu soovid! Kuid kui Sul on sihikul mõni vähem populaarne sihtkoht, siis tasub kontrollida, kas seal on piisavalt elektriautode laadimisjaamu.

Näiteks hoiatab Matīss, et Balkani piirkonna laadimistaristu on alles lapsekingades. Kuid elektriautode laadimisvõrgustik areneb väga kiiresti, seega võib olukord mõne aastaga muutuda. Seevastu Bulgaarias ja Rumeenias on laadimisjaamade arv viimastel aastatel oluliselt suurenenud, mistõttu saab seal juba päris kenasti ja turvaliselt elektriautoga reisida.

Rahuliku südamega saab sõita isegi mägisel maastikul – mäest alla sõites ja pidurdamise ajal toimub aku laadimine ning pidurite ülekuumenemise pärast pole vaja muretseda.

Lääne- ja Kesk-Euroopas pole elektriauto laadimine enam mingi probleem. Paljudes laadimisjaamades pakutakse seal ülikiirlaadimise võimalust ja laadimispunktid on olemas peaaegu kõigis majutuskohtades. Tasub teada, et enim on avalikke laadimispunkte Hollandis, Luxembourgis, Rootsis ja Austrias, kuid nende arvukus suureneb igal aastal ka teistes Euroopa riikides. Näiteks Prantsusmaal ja Saksamaal paigaldatakse iga kuu sadu uusi laadimisjaamu.

Muidugi võib igal reisil tekkida ootamatuid olukordi, seega tasub oma meelerahu nimel sõlmida Ifi elektriauto kindlustus. Muuhulgas hüvitab If kuni 2000 euro väärtuses laadimiskaabli varguse või kahjustumise, aga ka kahju tekitamise avalikule laadimisjaamale.

Vahvaid rohelisemaid reise!

Kui Sul on (või kavatsed soetada) elektriauto ja Sa armastad reisida, siis võiksid kindlasti proovida reisida elektriautoga. Alusta lühematest sõitudest oma koduriigis või naabruskonnas ja jätka kogu Euroopa avastamisega elektriauto rooli taga!
Jõud, vaikus ja mugavus on Su reisikaaslased ning lisaks tead, et Sinu puhkus on nii keskkonna- kui ka rahakotisõbralikum.
Toredaid reise!

Elektriauto kindlustus

Naudid oma lühemaid ja pikemaid sõite elektriautoga veelgi suurema meelerahuga, kui Sul on elektriauto kasko, mis arvestab elektriauto eripärade ja vajadustega. Ja kui juhtub midagi ettenägematut, oleme Sinu jaoks olemas.

Arvuta kasko hind

Vaata lisaks: